آسمان شب (نجوم)

آسمان شب (نجوم)

[دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی]

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


شب یلدا از دیدگاه علم نجوم

 

 

در فرهنگ ایرانیان رخداد های نجومی همانند لحظه ی تحویل سال و شب یلدا، بزرگ ترین شب سال دارای اهمیت فراوانی است .
 
پدیده ی اول به علت گردش زمین به دور خورشید و دوم پديده به دلیل انحراف محور زمین نسبت به خط عمود بر صفحه ی مدار زمین به دور خورشید رخ می دهد.
 
محور زمین خطی است فرضی که از قطب های جغرافیایی عبور می کند.هر24 ساعت ، زمین یک دور حول این محور گردش می کند که به سبب آن شب و روز پدید می آید.اگر محور زمین دارای انحراف نبود و عمود بر مدار خود قرار می گرفت،در طول سال تمامی نقاط زمین دقیقا در 12 ساعت روز و در12 ساعت شب سپری می شد.همچنین هیچ فصلی رخ نمی داد .قطب ها همیشه در سرما و هرچه به سمت استوا حرکت می کردیم دما افزایش می یافت.در صورتی که برخلاف این موضوع قطب های زمین 6ماه در روز و6ماه در شب سپری می شوند.همچنین شاهد فصل های مختلف در زمین هستیم.این موضوع بیان گر انحراف محور زمین می باشد.هرگاه قطب شمال در 6ماه شب خود باشد هرچه از قطب به سمت استوا حرکت کنیم از میزان شب کاسته و به روز افزوده می شود تا جایی که در استوا شب و روز دقیقا برابر است.درواقع نور خورشید به نیم کره ی شمالی به دلیل انحراف محور به صورت مایل تابیده می شود و از دید ناظران آن منطقه ، خورشید به کمترین ارتفاع از افق می رسد.
این نقطه به انقلاب زمستانی معروف است که در سا عت 3:9دقیقه ی بامداد چهارشنبه اول دی رخ می دهد. با حرکت زمین در مدار و گردش آن به دور خود شاهد طولانی شدن شب انقلاب زمستانی در نیم کره ی شمالی هستیم.با توجه به محاسبات انجام شده توسط منجمان، یلدای 1389حدود 56 ثانیه از کل شب های سال بلند تر می باشد. از دیگر پدیده هایی که به دلیل انحراف محور زمین حاصل می شود ،برعکس بودن رخداد های نیم کره ی شمالی با نیم کره ی جنوبی است.به عبارت دیگر اگر در نیم کره ی شمالی شاهد زمستان و طولانی ترین شب سال باشیم ،در نیم کره ی جنوبی شاهد تابستان و کوتاه ترین شب سال برای ساکنین آن منطقه خواهیم بود.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: محمدرضا عبدلیان تاريخ: برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

سلام. من محمدرضا هستم و به نجوم خیلی علاقه دارم. به همین خاطر این وبلاگ ناقابل رو برای استفاده ی همه ی فارسی زبانان عزیز درست کردم. لطفاً اگر از مطالب خوشتون اومد، نظر هم بدید. انتقادات و پیشنهادات شما برای من خیلی مهم هست، پس لطفاً ما رو از نظرات خودتون محروم نکنید و درخواست های خودتون رو بنویسید. و در آخر هم اگر از مطالب وبلاگ خوشتون اومد، می تونین کپی کنین و استفاده کنین اگه هم دوست داشتین منبعش رو هم بنویسید که بقیه هم استفاده کنند. با تشکر، موفق باشید...

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to safischoolnojum.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com

Susa Web Tools